Exercicis

Al Taller d’Escriptura Creativa cada setmana ens posem deures. Cada dilluns, la persona encarregada de portar el taller s’ocupa, a més, de proposar un exercici que cadascú redacta durant la setmana. Els Tallers sempre comencen amb la lectura compartida dels exercicis que s’han cuit durant els darrers set dies.

En aquest blog podreu fer cerques de textos de dues maneres: bé pel nom de l’autora o autor, on podreu llegir els diferents textos escrits per aquella persona; o bé per exercicis, de manera que tindreu a l’abast els diferents enfocaments que les autores i autors han donat a una mateixa temàtica.

A continuació veureu els enunciats dels diferents exercicis proposats:

 CURS 2017-2018


6/11/2017 (127) Hores fosques

Feu un escrit que comenci aixì:
Aquestes hores fosques...



30/10/2017 (126) No-violència

Fer un escrit sobre la no-violència.



23/10/2017 (125) L'entrevista

Fem una entrevista a Núria Espert.



16/10/2017 (124) Les claus

Anant pel carrer, us trobeu unes claus a terra. Les colliu i mireu com son, quantes n'hi ha, si hi ha algun senyal identificatiu... Penseu en la persona que les ha perdudes. Què farà? I vosaltres, què fareu amb les claus?

Feu un escrit explicant aquesta situació.



9/10/2017 (123) Voluntat indomable

Feu un escrit amb aquest tema.



2/10/2017 (122) Què és una persona

Proveu d'explicar què és una persona.


 CURS 2016-2017

19/06/2017 (121) L'última conversa

Feu un escrit amb aquest tema: l'última conversa.


12/06/2017 (120) Estar sol com un mussol

Feu un escrit sobre allò que us suggereixi aquesta dita.



29/05/2017 (119) Flors llençades

Us trobeu un ram de flors dins d'una paperera a la cantonada d'un carrer molt cèntric. El pom acabat de fer, les flors precioses i fresques, i ben embolicat amb cel·lofana. Algú l'ha regalat a algú, que l'ha rebutjat...?


22/05/2017 (118) Visita d'un inspector

Escriviu un petit relat, en primera persona i amb alguns diàlegs. El tema és la visita d'un inspector a casa vostra, a la feina o a on vulgueu, i com us en sortiu.



15/05/2017 (117) Mare – Pare

Feu un escrit a partir d'aquestes dues paraules: Mare - Pare



8/05/2017 (116) Pregària

Elaboreu una pregària.


10/04/2017 (115) Per entre les barques

Feu un relat del que us evoqui l'estrofa següent del poema Cançó de rem i de vela XII, de Josep Maria de Sagarra.

Per entre les barques quan passa l'amor,
no duu la fúria de crits ni besades.
L'amor que passa a la vora del mar,
és blau verdós i flexible com l'aigua.


3/04/2017 (114) Conversa en una cafeteria

Imagineu-vos que esteu prenent un cafè amb un personatge històric, molt estimat o admirat vostre, escriptor, poeta, pintor, músic... I li feu les preguntes que vulgueu. A veure què us contesta.



27/03/2017 (113) La tendresa

Feu un escrit a partir d'aquesta consigna: la tendresa.



20/03/2017 (112) Un conte per a en Gil

Escriviu un conte per a en Gil, que ha nascut fa pocs dies.



13/03/2017 (111) T'ho dic un sol cop

Feu un escrit sobre el que us suggereixi la frase següent: “T'ho dic un sol cop i encara gràcies: esbandeix-te les mans al mar abans de posar l'esquer a l'ham”.



6/03/2017 (110) Al metro i a les fosques

Imagina un viatge en metro. De sobte, mentre ets al vagó, s'apaguen tots els llums i tot queda completament a les fosques. Què ha passat? Com reacciones? Qui més hi ha al vagó?




27/02/2017 (109) El Dia de la Marmota

A primers de febrer, als Estats Units, celebren el Dia de la Marmota, una tradició d'arrels irlandeses.
Fa temps, es va filmar una pel·lícula on aquest Dia de la Marmota es repetia una vegada i una altra.

Escriviu un petit relat inspirat en el famós Dia de la Marmota. Però, si voleu, podeu canviar d'animal, per exemple, el Dia de la Tortuga, o el Dia de l'Ós Formiguer, etc., com més us agradi.



20/02/2017 (108) La incerta glòria de l'instant

Escriu el que et suggereixi aquesta frase: “La incerta glòria de l'instant fugit”.



13/02/2017 (107) Barreja de contes

Escriu una narració fent una barreja de contes clàssics. Per exemple: “La Blancaneus va al bosc i troba la Bèstia...”




6/02/2017 (106) Influència lunar

Feu un escrit que tracti de la influència de la lluna sobre les persones i les coses.



30/01/2017 (105) La tanca

Quan s'aixeca una tanca, en quin cantó resta la llibertat?



23/01/2017 (104) Estilogràfica i d'altres mots

Escriu un relat en primera persona, fent servir aquests mots i en aquest mateix ordre: estilogràfica – flors – llit – revelació – canya de pescar – saludar.



09/01/2017 (103) Alep

Escriviu el que us suggereixi aquest nom.



19/12/2016 (102) Indis del Far West

Oi que no hem parlat mai dels indis del Far West? De com vivien, de com guerrejaven...?
Parlem-ne aquesta setmana!



12/12/2016 (101) Els clons

Escriviu un relat curt amb aquest tema: els clons.

El protagonista del relat troba una persona igual que ell. Sospita que pot ser un germà bessó desconegut. Tret que fos un clon...

En aquest escrit, feu servir frases curtes i verbs, per donar agilitat al relat. Si pot ser, prescindiu d'adjectius, frases llargues i descripcions.



28/11/2016 (100) La por

Feu una narració d'una situació present o passada que us faci por, real o fictícia.



21/11/2016 (99) Quina hora és

Buscar de què ve la dita “Sant Pol, quina hora és?” Explicar-ho i a partir d'aquí, escriure alguna anècdota o petit relat.





14/11/2016 (98) L'òpera

Penseu en una òpera, en el seu compositor o en els seus intèrprets (una òpera de les tràgiques, no una òpera bufa). Expliqueu-ne l'argument o un detall que us hagi cridat l'atenció o us hagi agradat o emocionat.



7/11/2016 (97) Silencis eloqüents

Escriviu una petita història en què les converses entre els protagonistes tinguin moments de silencis significatius, més expressius que les paraules. Descriviu la gestualitat i les expressions físiques de les persones (moviments, sons, mirades, etc.).



31/10/2016 (96) Subtils diferències

Al vostre parer, definiu què volen dir les frases següents:

            Oh, ho sento, ha estat sense voler.
            –Oh, ho sento, ha estat un accident.

Feu un escrit curt de cada una d'elles, argumentant-les.



24/10/2016 (95) Plantar estrelles

Feu un escrit a partir d'aquesta consigna: “L'home que plantava estrelles”.



17/10/2016 (94) Poema del mar

Construïu un poema amb aquesta frase: “El mar regalima dels teus ulls”.



10/10/2016 (93) Un relat curt
Escriviu un relat ben curt, en dues o tres línies, però que tingui plantejament, nus i desenllaç.


 
CURS 2015-2016



13/06/16 Blancaneu amb final canviat

Del conte de la Blancaneu, no ens n'agrada el final. Canvieu-lo des del punt on la noia mossega la poma.

6/06/16 Una lletra qualsevol

Trieu una lletra qualsevol... Què en faríeu?

30/05/16 Aigua i fonts termals


L'aigua i les fonts – Les fonts termals.


23/5/16 Roma, any 1500

Escriviu un petit relat ambientat a Roma, cap a l'any 1500 o pocs més. El tema és aquest: la filla del papa Alexandre VI, Lucrècia Borja, i una de les seves dames s'han fet molt amigues i es fan confidències.

9/5/16 Sabates abandonades

Heu deixat al carrer unes sabates encara en bon ús. Inventeu una història basada en les dificutats que troben al llarg del seu recorregut.

2/5/16 El mitjó desaparegut

Segurament us ha passat que un mitjó ha desaparegut dins la rentadora i mai més no l'heu trobat. Imagineu què és el que li ha pogut passar i expliqueu-ho.
25/4/16  L'aigua dins l'ampolla / Cervantes i Shakespeare

Escriviu un text a partir d'una d'aquestes consignes:
1. L'aigua que és dins d'una ampolla creu que té forma d'ampolla... (Alejandro Jodoroswky).
2. Conversa entre Cervantes i Shakespeare.

4/4/16 Conversa en un bar

En un bar hi ha dues persones que prenen cafè i fullegen uns diaris. De tant en tant van comentant les notícies que llegeixen. Escriviu en forma de diàleg la conversa d’aquestes persones, tenint en compte que una d’elles fa servir un llenguatge molt correcte, tirant a culte, i l’altra fa servir un llenguatge planer, col·loquial i fins i tot vulgar.

14/3/16 Sentiments

Fantasieja amb la possibilitat que un objecte pugui tenir pensaments estressants, o de qualsevol altra mena, davant un moment de confusió.

7/3/16 L’oli i l’oliva
Història. Llegendes. L’olivera. La collita. Qualitats de l’oli. Maionesa i Allioli.  Etc.

29/2/16 La vaga

La vaga de TMB des de diferents punts de vista. Narreu en primera persona (ja sigui com a protagonistes o com a testimonis) la vaga de TMB de la setmana del Mobile World Congress. Podeu ser: un/a usuari/ària putejat/da; un/a treballador/a de TMB fart de la congelació salarial; un/a directiu/va del Mobile World Congress, o qualsevol altra que se us acudeixi... per què no una rata contenta per la tranquil·litat de les vies en aquests dies? 

22/2/16 Llatinismes

Escriviu un petit relat fent servir paraules i expressions en llatí (les que recordeu i les que podeu buscar en algun diccionari o a través d'Internet). Per exemple: referèndum, cum laude, lapsus, mens sana in corpore sano... També podeu fer servir paraules que semblin llatí. Per exemple: avis, murris, nuvis, Gràcia, gratis...

15/2/16 Roda el món...

Construeix una història en referència a la dita: “Roda el món i torna al Born”.

8/2/16 Carnestoltes

Carnestoltes... a casa. Carnaval... a Venècia, a Rio de Janeiro... Feu una narració en què la protagonista sigui aquesta festa.

1/2/16 Al CAP

Un fet inesperat altera la tranquil·litat d’un matí qualsevol al CAP del barri. Explica què ha passat fent servir un narrador càmera. Recorda que es tracta d’un narrador extern que no pot ficar-se en la ment de cap dels personatges.

25/1/16 El dron

Dron (o drone): vehicle aeri no tripulat [UAV Unmanned Aerial Vehicle]. Busqueu informació sobre aquests aparells i feu un petit relat on surti un dron.

18/1/16 El pa i la farina

Escriviu un relat sobre el pa i la farina. Amb totes les històries, llegendes... les menes de farines, les classes de pa, etc. I tot el que vulgueu afegir-hi.

11/1/16 Nom duplicat

La bústia del 2n 3a ha canviat de rètol. El nom del nou inquilí coincideix amb el del 1r 1a. Quins conflictes genera aquesta situació? Abans de començar a escriure, pensa bé quin tipus de narrador vols utilitzar i altres qüestions importants que cal tenir presents i que hem comentat al Taller.

21/12/15 Un viatge per Nadal

Aprofiteu aquests dies de vacances nadalenques per fer un viatge a l'estranger. Expliqueu on aneu, què veieu, alguna anècdota i també com celebren Nadal en aquest país.

El viatge pot ser real o imaginari, com vulgueu.

14/12/15 El Patufet

Donarem un tomb al conegut conte d’En Patufet. Ens basrem en els seus personatges i n’escollirem un, ja sigui en Patufet, la mare, el bou, la botiguera o la col, per explicar la història des del seu punt de vista.

23/11/15 Sorra o arena

La sorra: de la platja, la dels deserts... L’arena: dels circs, la dels amfiteatres, del Coliseu de Roma...

23/11/15 Vent

Escriviu un relat en què el vent en qualsevol de les seves intensitats (brisa, ventada, ventijol, ventim, ventolí, ventolina) o direccions (tornado, huracà, tramuntana, gregal, llevant, xaloc, migjorn, garbí, ponent, mestral...) sigui el principal protagonista.

16/11/15 El mite de la caverna

Situa’t dins el “mite de la caverna” de Plató i tria el punt de vista que creieu més oportú per explicar-lo, ja sigui total o parcialment. Els possibles punts de vista són: el d’una de les persones que s’encarreguen de projectar les figures, el d’un dels captius o el del captiu que decideix explorar més enllà de les ombres de la paret.

9/11/15 Emulant Pedrolo

Fa un parell de setmanes que em trobo més fort i més àgil. Així que avui he agafat el bastó, davant la mirada inquisidora de la filla, i he esbufegat una mica en pujar l'escala...

(La narració de Manuel de Pedrolo, El regressiu, comença d'una manera semblant)

2/11/15 De sobte

Anava jo caminant per un carrer solitari de la meva ciutat quan, de sobte, em vaig adonar que...

26/10/15 Biografies

Escriviu sobre la història personal i científica d’un d’aquests personatges:

Antony Leeuwenhoek (1632-1723)
John Harrison (1693-1776)
Évariste Galois (1811-1832)
Lisa Meitner (1878-1968)
Ada Lovelace (1815-1852)
Clara Immerwahr (1870-1915)
Alan Turing (1912-1954)

19/10/15 Ciutats invisibles

Inventeu una ciutat i descriviu-la emulant Italo Calvino en el llibre Ciutats invisibles.

5/10/15 Deures d’estiu

  1. Aquest any celebrem els quinze anys del Taller d’Escriptura. Durant aquest temps, moltes persones han passat pel taller. En el grup actual, unes hi són des del començament i unes altres s’hi ha anat afegint més tard.
Feu un petit escrit explicant què representa per a vosaltres aquest taller i quina evolució hi heu fet, considerant el temps que fa que en formeu part.

  1. “Què hi ha d’important en un dia qualsevol d’una vida qualsevol? L’escriptor soviètic Maksim Gorki va concebre el 1935 una idea suggeridora: que escriptors de tot el món descrivissin amb la màxima precisió possible un dia d’aquell any, concretament, el 27 de setembre. D’aquesta manera, s’aconseguiria la crònica escrita d’almenys un dia de la vida al món. El projecte de Gorki del 1935 no va prosperar, ni tampoc la crida que va fer, l’any 1960, el diari moscovita Izvéstia, adreçada als escriptors dels països de l’Europa de l’Est, malgrat l’àmplia difusió que va tenir. Ara bé, a Christa Wolf, novel·lista de l’extinta RDA, la idea li va semblar tan interessant que va iniciar el projecte d’escriure el seu 27 de setembre al llarg de quaranta anys. El recull es va publicar el 2003 sota el títol Ein Tag im Jahr 1960-2000 (Un dia de l’any, 1960-2000). Wolf ho explicava així: «Vaig voler escriure per combatre aquesta incontenible pèrdua d’existència: almenys un dia de cada any hauria de ser un sòlid pilar de la memòria: pur, autèntic, descrit sense intencions artístiques, és a dir, lliurat a l’atzar i a mercè de l’atzar»” (text extret de http://www.ub.edu).
Escriviu la pàgina del diari del vostre 27 de setembre.

  1. Llegiu "Les ciutats invisibles" d'Italo Calvino.
CURS 2014-2015

29/6/15 Instants

Un núvol ha passat,
ha brotat una fulla
i ha caigut
i s’ha inclinat l’herba.
Un tren llunyà
ha entonat un càntic.
Tot això existia,
ha desaparegut
i jo sóc l’únic testimoni.
(Liudmila Pretrushevsaya)

Continueu aquests versos, posant amb més claredat el que insinuen o inventeu-vos un nou argument que continuï aquest. En vers o en prosa.

22/6/15 El dormitori d’Arles


Van Gogh va pintar aquest quadre l’any 1890. Es titula el dormitori d’Arles. Descriviu l’escenari i imagineu de qui és aquesta habitació. Qui hi viu? A què es dedica? És una persona actual, del passat, del futur?

15/6/15 El pas del temps

Feu un escrit relacionat amb el pas del temps. Trieu el tema o els temes que us agradin més: els calendaris, els rellotges, les hores, els instants, les etapes de la vida, els viatges al passat o al futur, etc.

8/6/15 El missatge

Se suposa que ets un nàufrag que has anat a parar a una petita illa solitària a la que ja portes un mes. Has pogut sobreviure amb moltes penalitats però has tingut un somni en el que escrivies un missatge que llençaves al mar dins una ampolla. Vas tenir sort i al cap d’un mes van venir a ajudar-te. El capità del vaixell et va felicitar perquè havies estat capaç d’escriure 10 línies del missatge explicant la teva situació sense utilitzar ni un sol cop la “s”. Ràpidament et disposes a redactar el missatge però la cosa no és gens fàcil. Recorda que qualsevol paraula que tingui la lletra “s” ha de ser immediatament substituïda per una altra.

25/5/15 L’illa del vent

Segons les històries dels antics mariners, el mar era quiet i només s’hi podia navegar a rem. Però, remant, remant, una canoa enjogassada va arribar a l’illa dels vents. Els mariners els van capturar, se’ls van endur i els van obligar a bufar i, com que no els calia remar, s’adormiren. Mai no van arribar. La barca es va estavellar contra un penyal. Des d’aleshores els vents busquen l’illa perduda que havia estat casa seva, la busquen pels set mars del món i de tant en tant, per venjar-se, estavellen algun vaixell. (Eduardo Galeano)
Continueu la història o feu-ne una altra partint del text.

18/5/15 Mandala

Això és un mandala. Si no ho coneixes, primer busca informació i després pinta'l (millor de dins a fora). Quan acabis, escriu el que has sentit, què t'ha aportat o bé fes un conte o una història.




11/5/15 Saint-Exupéry

Escriu un relat inspirat en aquesta frase: "Si vols construir un vaixell, no comencis tallant la fusta i distribuint la feina. Primer transmet als teus homes l'anhel de la mar lliure i oberta". Antoine de Saint-Exupéry.

4/5/15 Migració

Formes part d’un vol d’ocells migratoris que, al final de l’estiu, vola cap al sud. Explica el perquè i el com del que fas i el que veus.

27/4/15 Inspiració

Als qui ens agrada escriure o crear en el camp que sigui necessitem de fonts  d’inspiració, aquesta setmana us proposem utilitzar la música com a font d’inspiració. Per això, utilitzeu una cançó o un fragment musical del tipus que sigui per escriure en forma de prosa o poesia el que us inspiri.

20/4/15 Peixos i bicicletes

Escriu una història curta, uns comentaris, una poesia, uns pensaments en prosa poètica, o el que vulguis, a partir del que et suggereixi la frase següent: “Una dona sense un home és com un peix sense bicicleta” (Anònim).

30/3/15 La notícia

El meu poble és tan petit que no surt mai als diaris. Per això em va sorprendre quan en un mitjà important va sortir la notícia que a...

16/3/15 Religió

Creieu que, a les escoles, ha de ser obligatòria, com a assignatura, la Religió?

9/3/15 Personatges

Feu un relat on hi surti el personatge que hagueu treballat al taller (i del que n’heu fet la fitxa). Caracteritzeu-lo en el relat tant físicament com psicològica.



2/3/15 L’estilita

Viviu a sobre d'una columna o pilar, com Simeó l'Estilita. La gent us ve a demanar consells, us fa preguntes. Descriviu com és aquesta mena de vida que dueu. Escriviu les converses amb la gent en forma de diàlegs.

23/2/15 El concurs

Escriviu un conte basat en un concurs per escollir la rosa més bonica d'un roserar.

16/2/15 El llogarret II

Aquest poblet que hem deixat abandonat un dia rep uns nous estadants, diguem-ne una mica particulars, que no li acaben de fer el pes tot i que en tenen cura.

9/2/15 El llogarret I

Sóc un petit llogaret d'altra muntanya (o d'una vall llunyana) que m'he quedat sense habitants.

2/2/15 La bombeta

Escriviu un relat on hi surti una bombeta que primer s’apaga, després es torna a engegar i finalment es torna a apagar. L’interval de temps el decidiu vosaltres.

26/1/15 El primer petó

Inventeu-vos una historia d’amor i passió a partir d’un primer petó d’enamorats.

19/1/15 La pluja

Escriure un text on la pluja narri un dia del qual ella en sigui la protagonista.

12/1/15 El penya-segat

Heu pujat a un penya-segat per contemplar el mar. De sobte, des de l’aigua, us arriba una veu que us crida pel vostre nom.

22/12/14 Ombres

Ombres
L’alegria de l’abril resplendia en el cel sense núvols i sobre les terres conreuades. En l’horitzó es retallaven les muntanyes clares, com primes llaunes d’argent, i les esteses de faverars en flor embaumaven els aires amb una flaire suau i exquisida.
La quieta de les onze s’estenia arreu i no se sentien més que els escatainecs de les gallines del poble veí que feien l’ou i el remoreig misteriós de la saula que em servia de para- sol i quines branques desmaiades esbullava lleugerament el ventijol silenciós.
Al capdavall del camp atravessava de dreta a esquerra el camí fondo, que l’alçària del marge me privava de veure.
Un xiscle estrany que arribà a mes orelles me féu mirar en aquell indret. Sobre l’argentat llunyer de les muntanyes se removia una clapa groga i negra: era el cap d’una vaca que pasturava les herbotes del marge. Darrera de la vaca se dreçà d’improvís una llarga figura de color de terra, i una dona pagesa saltà sobre el camp i donà uns quants passos. Duia unes faldilles musques, esquelaixades dels baixos, un gipó rebentat de colzes i aixelles i un tros de mocador d’alanquins tirat sobre la cara. Anava descalça, ensenyant un pam de camisa entre la trinxa de les faldilles i el gipó, i per sota la cua del mocador groc se li veien els cabells esperrucats i un tros de clatell encara amb rastres de blancor.
Sense mirar enlloc, aixecà travessera sobre son cap una verga que duia i es posà a altar d’ací d’allà, d’ací d’allà… Ballava; ballava, a la muda, una dansa estrambòtica, sense ritme ni figures precises. Ara avançava un peu, ara un altre i caminava posturejant cap endavant, després reculava de pressa, com esfereïda, feia un giravolt, una colla de saltets descompassats de criatura, s’ajocava, tornava a dreçar- se i corria de caire, com si ballés el contrapàs; de sobte, se posava la verga darrera l’esquena, tornava després a enlairar- la amb les dues mans sobre son cap, i, bellugant ràpidament els peus, s’hauria dit que volia teixir un pas de jota.
Mirant amb atenció aquells moviments desballestats, s’hi descobria una seguretat i desimboltura d’antic ballador i un cert bon aire i gentilesa que no lligava gens amb aquella destrempada i llarga figura.
Cada vegada que la vaca, enfilant- se pel marge, ficava les potes dins del camp, la dona, sens aturar- se de ballar, llançava aquell ahuc estrany que m’havia cridat l’atenció, i la vaca tornava mansament enrera.
La dansa folla feia vora d’un quart que durava i jo veia el pit de la dona muntar i baixar amb rapidesa i sentia son bleixfadigós i intermitent, com bufets d’una manxa.
De sobte se posà a girar seguidament sobre si mateixa, de primer a poc a poc, després amb fúria; les faldilles se li obriren en rodó, com una gran campana, ensenyant corrues de foradets i esqueixos que relluïen com  estrelletes sobre la foscor de la roba. Al cap d’un minut queia pesadament de cara a terra i quedava immòbil.
L’esclafit d’una rialla semblà saludar aquella caiguda.
Vaig girar el cap: a pocs passos de mi, un vailet, un bouerot, contemplava la dona amb la cara enriallada.
—Ep, menut! Qui és? —vaig preguntar- li.
—La Maleneta —contestà, tornant- se roig i fugint, de por a noves preguntes.
Però aquell sol nom que acabava de dir- me havia deixondit en ma memòria una història estranya.
Víctor Català, Drames rurals (1902)

Exercici: Expliqueu la història de la Maladeta. Què l’ha portada a la bogeria? Ambienteu el relat en l’època en que va ser publicat el conte (1902) i també en l’escenari que li és propi, el rural.

15/12/14 Conte de Nadal

Escriviu un conte de Nadal que sigui original, fantasiós, surrealista...

1/12/14 Vermeer o Hopper

Escriviu un relat sobre qualsevol d’aquest dos quadres: “La noia de laperla” de Johannes Vermeer o “Autòmat” de Edward Hopper. Descriviu l’aspecte físic de les protagonistes i els seus trets psicològics. Quines emocions us sembla que expressen les noies?

24/11/14 Tardor

Fes una narració o una poesia que parli de la tardor.

17/11/14 El riu

Deixeu-vos portar per l'aigua d'un riu des de la font fins...

10/11/14 El bitllet

Sóc un bitllet de 10 euros. Fa molt de temps que vaig de mà en mà i ja estic brut i estripat. Expliqueu la meva vida i la de les persones que he tractat.

(enlloc de 10 euros podeu fer que sigui de 5, de 20, de 50... Els de 100 o 500 no crec que arribin a quedar mai ni bruts ni estripats... oi?)

3/11/14 Escena del crim

Descriviu l’escena d’un crim. Utilitzeu un d’aquests narradors:

-          un narrador càmera
-          narrador quasi omniscient des del punt de vista de l’assassí
-          narrador quasi omniscient des del punt de vista de l’inspector de policía al càrrec
-          un narrador omniscient

27/10/14 Mares robot

Escriu un relat curt que comenci així: “La mare era un robot”.

20/10/14 Barcelona

Tria una de les dues opcions:

1.- Descriu un racó de Barcelona pel qual sents especial predilecció, i converteix-lo en l’escenari d’una història real o imaginària.

2.- Escriu un relat que transcorri al voltant de la gran nevada de 1962 a la ciutat.

13/10/14 Màgia

Escriviu un text relacionat amb la màgia.

6/10/14 Secrets de família

I aquí van els deures de l’estiu: “Descriu com ha estat que has descobert el secret que guardava un familiar teu o bé una altra persona”.

CURS 2013-2014


16/6/14 L’espera

Se’m fa llarga l’espera (continua l’escrit).

2/6/14 L’instrument


Escull un instrument musical i dóna-li vida! Qui el toca? Com? Què fa en una orquestra? Què pensa? Com és la seva vida?


26/5/14 La roda de fira


En un Parc d’Atraccions hi ha una roda de fira miraculosa. Tota la gent gran que hi puja pot demanar un desig, alguna cosa que no hagi pogut fer o tenir a la seva joventut. El desig li serà concedit per difícil que sigui.

19/5/14 Retorn a casa

Escriu un conte a partir d’aquesta premissa: Un personatge surt de casa seva al matí. Al vespre torna a casa però la casa on viu s’ha transformat d’alguna manera i no la reconeix o no hi pot entrar. Què fa?

12/5/14 Portes

Una porta és una obertura practicada en un mur o en una paret d’una ciutat, d’un edifici, d’una cambra, etc., per on es pot entrar i sortir. Heu sentit mai curiositat per saber què hi ha darrere d’una porta tancada? També pot representar el pas o trànsit d’un espai conegut a un altre de desconegut. Trieu la mena de porta que vulgueu i feu-ne un escrit.

5/5/14 Personificacions

L’abril és el mes dels llibres i les flors, per això us fem els següents suggeriments:

1r Penseu en alguna aptitud humana que pugueu explicar mitjançant el símbol d’una flor i escriviu un relat.

2n Escriviu un conte sobre un llibre, atribuint-li qualitats i emocions tan humanes que arribin a crear un embolic.

14/4/14 Boscos

Trieu una d’aquestes dues opcions:

1a. Feu un relat en relació amb algun dels boscos, d'arreu del planeta, que van minvant.

2a. Feu un relat centrat en algun dels boscos, camps, prats, fonts, parcs, muntanyes, etc. que coneixem.

7/4/14 Viatge en tren

Heu agafat un tren. El viatge serà llarg. Per evitar l'avorriment observeu la resta de passatgers i els inventeu una vida.


31/3/14 Entre perruques


París, època de la Revolució Francesa. Carrer de renom. En un sac de deixalles s’hi troben dues perruques: na de blanca, d’una aristòcrata i una de vermella, d’una prostituta. Comença un diàleg.

24/3/14 Diari d’un/a maratonià/ana

Escriviu un relat sota el títol: “Diari d’un/a maratonià/ana”.

17/3/14 Teatre

Inventeu-vos una escena d'una representació teatral. Escriviu-la. Feu-hi intervenir tres o quatre personatges. Escriviu els diàlegs i les acotacions que convinguin. Doneu-li un to melodramàtic.

10/3/14 Cuines

Trieu una d’aquestes dues opcions:

1a. La Lola va ser trobada morta a la cuina mentre preparava el sopar del segon aniversari de noces. Què estava cuinant? Què va passa?

2a. Relat que descrigui un record de la infància entorn a la cuina i alguna recepta que us agradés especialment, evocant: olors, sabors i emocions.

3/3/14 La pàgina en blanc

Fer un relat descrivint els pensaments, sentiments o pors que ens aclaparen quan, pel motiu que sigui, ens trobem sense idees davant la temuda "pàgina en blanc".

24/2/14 Veritat i mentida

Escriviu un assaig sobre el tema: la veritat i la mentida. Un assaig és una teoria, una forma literària que prova de copsar un tema des de la subjectivitat, de manera que s'aproxima a la reflexió filosòfica.

17/2/14 En un no-lloc

Escriviu una petita història que passi en un no-lloc.

10/2/14 Retorn al passat

Avui, quan us heu despertat, tot era diferent però totalment familiar. Us ha passat que heu tornat vint anys enrere. Sabeu on sou, tot ho coneixeu: coses, persones, llocs i, sobretot, què s'esdevindrà en aquest entorn i no hi podeu fer res. Només formar-ne part. Però, sereu capaços d'explicar-nos-ho?

3/2/14 Sóc negra i bonica

Ara s’ha traduït de nou “El càntic dels càntics” i s’ha descobert que allà on deia “SÓC NEGRA PERÒ BONICA”, a la traducció directa de l’hebreu diu: “SÓC NEGRA I BONICA”. Per què tota la vida hem llegit aquest “PERÒ” en lloc del “I”?

27/1/14 Conte infantil

“Hi havia una vegada una nena molt bonica, una petita princesa que tenia la cara blanca com la neu, els llavis vermells com la sang i el cabell negre com la nit. El seu nom era Blancaneus. Cada dia era més bonica, i la gelosia de la seva madrastra cada dia era més gran. Va arribar un dia que no va poder aguantar més i va ordenar a un servent que la portés al bosc i allí la matés. Però el servent era compassiu i al ser al bell mig del bosc li va dir a la Blancaneus que fugís i s´amagués...”

Habitualment, els contes infantils estan narrats amb narrador omniscient, però com serien si n’utilitzéssim un de protagonista? Trieu un conte clàssic (La Ventafocs, La Blancaneus, Els tres porquets...) i feu-ne una versió escrita amb narrador protagonista.

20/1/14 Somnambulisme

Escriviu un petit relat d'intriga on un personatge observa un comportament estrany en un altre personatge, veí o veïna de casa seva, sense saber que aquella persona és somnàmbula. Feu que la veu narradora i el punt de vista coincideixin. És a dir, que el personatge que explica el relat sigui també el mateix personatge que observa (i expressa els seus pensaments, i actua... ) i que no sap, fins cap al final del relat, que es tracta d'un cas de somnambulisme.

13/1/14 El preu d’un cor

"Quant val un cor?" Escriviu un conte per intentar respondre aquesta pregunta.

23/12/13 Pànic

Descriu una situació de pànic, o de simple por, viscuda de manera momentània ara o fa anys, a causa d'una imprudència teva, per passar-te de llest, etc.

16/12/13 El mirall

Joana Raspall i Juanola
1 de juliol de 1913 – 4 de desembre de 2013

“El llibre”

Cada llibre té un secret
disfressat de blanc i negre;
tot allò que et diu a tu
un altre no ho pot entendre;
sent el tacte dels teus dits
i creu que l'acaricies
i que el batec del teu pols
vol dir que, llegint, l'estimes.
Tot allò que et donarà,
que no ocupa lloc, ni pesa,
t'abrigarà contra el fred
d'ignorància i de tristesa.
Amb els llibres per amics
no et faltarà companyia.
Cada pàgina pot ser un estel que et fa de guia.

Llegiu aquest vers de la Joana Raspall i escriviu un parell d’estrofes, o més, amb el mateix estil. El títol del vers: “El mirall”. Fixa’t que són versos de 7 síl·labes amb rima assonant els parells. Recorda que: “La rima pot ser consonant, si els sons repetits són exactes, o assonant, si només hi ha coincidència de les vocals. Hi ha diversos tipus de rimes segons les síl·labes afectades, en català es comença a comptar des de la síl·laba tònica de l'última paraula del vers”.

9/12/13 Viatge a l’infern

Escriviu l'episodi d'un personatge que fa un viatge a l'infern. Expliqueu quin panorama hi troba, quines persones hi veu, patint  turments (o no!), i per quines causes hi han anat a parar. Inspireu-vos en alguns dels viatges a l'infern que conegueu: els de Dante Alighieri, de Pere Porter, dels personatges mitològics o en el Sueño del infierno de Francisco de Quevedo, etc.

2/12/13 Converses

Segur que teniu algun o alguns escriptors preferits —si no és actual, millor. Què li explicaríeu de la societat actual?

25/11/13 Carta a la mort

Tens 95 anys. Escrius una carta a la MORT, demanant-li que no se t’emporti d’aquest món fins que no hagis aconseguit una VIVÈNCIA especial, que et manca encara.

18/11/13 Diàlegs

Escriviu un diàleg on dos vells conegut es retroben després de molt de temps (escriviu una brevíssima introducció al començament per saber de què es coneixen).

 11/11/13 Mitologia basca

Busqueu informació sobre personatges de la mitologia basca: Mari, deessa mare, Herensuge, Basajaun, Gaueko, les Lamias, etc. Inventeu-vos una llegenda on intervinguin alguns d'aquests personatges.

4/11/13 La lletera

Us heu demanat mai com li haurien anat les coses a La lletera si no se li hagués trencat la gerra?

28/10/13 El quadre

Sóc un quadre famós d'un gran pintor, exposat en un bon museu, veig i sento les persones que em contemplen, escolto els seus comentaris i fins i tot conec els seus pensaments.

21/10/13 Personatges

Escriviu un text on es presenti un personatge. Definiu-lo en totes les facetes possibles mirant de mostrar més que dir.

14/10/13 Complexos

Escriu un petit relat explicant com actua una persona, o unes quantes, amb un o més complexos. Et pots inventar complexos originals i/o divertits. Dóna un to humorístic o còmic al teu relat.

Fes la narració en tercera persona. (Exemple: "Ella no es pensava que...  Hi havia uns nois a la porta..."). Ets la veu narradora que ho sap tot, dels teus personatges, fins i tot què pensen i què els pot passar.

7/10/13 Paraula inventada

Segur que tots sabem que un dia en Pere Calders es va inventar una paraula: “ANTAVIANA”.

Nosaltres també ens en podríem inventar una. Fem-ho i expliquem quin sentit li donem, per a què ens pot servir, quan la podem utilitzar...



5 comentaris:

  1. Sóc professora de català i de castellà com a llengües estrangeres i m'heu donat moltes molt bones idees. Gràcies!

    ResponElimina
  2. Ens n'alegrem molt i et donem les gràcies per compartir-ho amb nosaltres!
    Taller d'Escriptura Creativa

    ResponElimina
  3. Hola, sóc graduada en educació primària i mestra de reforç. Tot i que el nivell de les activitats que proposeu és massa alt pels infants que tinc, hi ha moltes que les puc adaptar al seu nivell. Moltes gràcies per compartir-ho!

    ResponElimina
  4. Hola Alba,
    gràcies pel teu comentari. Ens alegrem molt que et facin servei els exercicis que fem! Et convidem a venir un dia a conèixe'ns al taller, si et ve de gust. Si vols, també ens pots enviar una selecció del que hagin escrit els teus alumnes i potser ho podríem publicar al blog, com a col·laboració especial. Salut i bona escriptura!

    ResponElimina
  5. Hola,
    no havia vist el vostre comentari. Aquest mes he començat un altre cop les classes de reforç i he vingut a buscar més idees i he vist el comentari. Malauradament del curs passat no vaig guardar cap escrit dels meus alumnes perquè se'ls van endur ells. Aquest any quan els tingui faré una còpia i us les enviaré.
    Tot i que m'agradaria poder venir a veure el taller m'és impossible, ja que a les tardes és quan faig les classes de repàs, però m'agradaria tornar a agrair que compartiu la vostra feina.
    Moltes gràcies,
    Alba

    ResponElimina